Samuel Szczekacz
Obraz i jego granice
1933-1939
04.06–31.07.20
Samuel Szczekacz był przedstawicielem ostatniej generacji artystów awangardowych, którzy zdążyli zadebiutować kilka lat przed wybuchem drugiej wojny światowej. Wobec tragicznych losów przytłaczającej większości twórców żydowskich, związanych z polskim i żydowskim życiem artystycznym w międzywojennej Polsce i wobec bezpowrotnego utracenia ich dorobku, zachowana do dziś spuścizna artystyczna Szczekacza – wraz z przechowywaną z pietyzmem przez lata i udostępnianą badaczom dokumentacją archiwalną – nie ma precedensu.
Na tle losów i spuścizny artystycznej najbliższych kolegów przypadek Samuela Szczekacza jest szczególny. Większość jego prac ocalała z pożogi wojennej, gdy zapobiegliwy artysta zabrał je do Belgii, gdzie wyjechał pod koniec 1938 roku z zamiarem studiowania architektury, a kilka miesięcy później do Jerozolimy, by pod zmienionym nazwiskiem „Zur” rozpocząć studia w Uniwersytecie Hebrajskim. Dzięki temu możemy dziś oglądać nawet najwcześniejsze wprawki rysunkowe artysty z okresu kursów wieczorowych u Strzemińskiego w tym ćwiczenia z perspektywy i aksonometrii, czy szkice do kompozycji kubistycznych i abstrakcyjnych, poświadczające wizyty w Muzeum Miejskim.
Szczekacz obcując w Muzeum Miejskim z oryginalnymi dziełami, a w czasopismach czy poprzez przygotowywane przez Strzemińskiego tablice poglądowe, z reprodukcjami prac powszechnie uznanych autorytetów, w krótkim czasie opanował nie tylko wpajane przez profesora zasady kształtowania kompozycji kubistycznych, suprematycznych, neoplastycznych, a także surrealnych, poznał również możliwość łączenia pozornie odległych od siebie języków wizualnego przekazu. Tego ostatniego dowiódł w takich pracach jak neoplastyczno-unistyczna Konstrukcja z ok. 1937 roku, czy gwaszowa Kompozycja abstrakcyjna z tego samego okresu, zestrajająca organiczne formy spod znaku Arpa – wciąż jeszcze dopełniające się i przenikające na zasadzie kontrastów barwnych – ze strategią równomiernego zagospodarowania całego pola obrazowego, sygnalizującą zwrot ku unizmowi.
O skrupulatnej realizacji założeń ostatniego z wymienionych kierunków świadczą między innymi takie prace Szczekacza, jak Kompozycja unistyczna oraz Kompozycja nr 6 – obie powstałe około 1937 roku z użyciem farby olejnej i sznurka. Do obu można odnieść słowa Andrzeja Turowskiego oddające esencję malarskiego unizmu: „W wizualnej jednorodności figury i tła, góry i dołu, środka i obrzeży, w braku kierunków wertykalnych, horyzontalnych i diagonalnych, w monochromatycznej monotonii multiplikowanych plamkami kolorów – obraz przestawał znaczyć. Pozbawiony rytmów, był linearnym continuum, zbiorem jednakowych punktów zajmujących pole. Był przedmiotem: płótnem na blejtramie pokrytym farbą”.
Życie w swej przewrotności zatoczyło koło. Samuel Szczekacz-Zur zmarł na atak serca w „rodzinnej Europie” 27 września 1983 roku, gdy przyjechał na wystawę „Présences Polonaises. L’Art vivant autour du Musée de Łódź” w Centre Georges Pompidou w Paryżu. Tam, po raz pierwszy po kilku dekadach publicznie pokazano jego awangardowe prace.
Prace
Status | Tytuł | Rok | Technika | Wymiary | |
---|---|---|---|---|---|
Loading… | Konstrukcja 24/III | 1936 | ołówek na papierze | 22 cm × 28 cm | |
Loading… | Konstrukcja 24/III (tył) | 1936 | ołówek na papierze | 22 cm × 28 cm | |
Loading… | Projekt Podstawki pod Wazonik | 1936 | ołówek na papierze | 33.4 cm × 22.8 cm | |
Loading… | Projekt Podstawki pod Wazonik (tył: szkic figur geometrycznych i rzutów perspektywicznych) | 1936 | ołówek na papierze | 33.4 cm × 22.8 cm | |
Loading… | Studium kompozycji w trójkącie (front) | 1936 | ołówek na papierze | 35 cm × 25.2 cm | |
Loading… | Studium kompozycji w kwadracie (tył) | 1936 | ołówek na papierze | 35 cm × 25.2 cm | |
Loading… | Studia abstrakcyjne 7/III (front) | 1936 | ołówek na papierze | 44 cm × 29 cm | |
Loading… | Studia abstrakcyjne 7/III (tył) | 1936 | ołówek na papierze | 44 cm × 29 cm | |
Loading… | Projekt okładki tomiku poezji autorstwa Leona Grabowskiego „Motorem Słów”; na odwrocie Studium Typograficzne) | 1938 | gwasz i kolaż na kartonie | 31.7 cm × 22 cm | |
Loading… | Kompozycja [kubistyczna] | 1937 | gwasz na papierze | 15.3 cm × 14 cm | |
Loading… | Konstrukcja | 1937 | litografia na papierze | 24.8 cm × 20.2 cm | |
Loading… | Kompozycja nr 6 [unistyczna] | 1937 | olej i sznurek na desce | 35.5 cm × 45.2 cm | |
Loading… | Konstrukcja 11/ III | 1936 | gwasz na papierze | 28.9 cm × 22.7 cm | |
Loading… | Kompozycja | 1937 | gwasz na papierze | 31.8 cm × 44.7 cm | |
Loading… | Kubistyczna martwa natura | 1937 | litografia na papierze | 30.3 cm × 24.1 cm | |
Loading… | Studium typograficzne | 1970 | litografia na papierze | 61 cm × 57 cm | |
Loading… | Kompozycja abstrakcyjna | 1937 | olej na tekturze | 34.6 cm × 49.8 cm | |
Loading… | Kompozycja unistyczna | 1937 | olej i sznurek na płótnie | 58 cm × 72 cm | |
Loading… | Kompozycja unistyczna (za Władysławem Strzemińskim) | 1938 | olej na płótnie | 50 cm × 50 cm | |
Loading… | Kompozycja | 1937 | gwasz na papierze | 31.8 cm × 45 cm | |
Loading… | Konstrukcja II [neoplastyczna] | 1936 | gwasz na kartonie | 10 cm × 10 cm | |
Loading… | Studium perspektywiczne książki | 1936 | ołówek na papierze | 44 cm × 29 cm | |
Loading… | Kompozycja | 21.II.1936 | ołówek na papierze | 27.5 cm × 43 cm | |
Loading… | Plan nierozpoznanego pomieszczenia | 21.II.1936 | ołówek na papierze | 27.5 cm × 43 cm | |
Loading… | Studium przestrzenne klasy (front) | 1933 | ołówek na papierze | 28.6 cm × 45 cm | |
Loading… | Studium przestrzenne klasy (tył) | 1933 | ołówek na papierze | 28.6 cm × 45 cm | |
Loading… | Konstrukcja 14/II | 1936 | ołówek na papierze | 22,7 cm × 27 cm | |
Loading… | Kompozycja 21/II | 1936 | ołówek na papierze | 28.5 cm × 45 cm | |
Loading… | Kompozycja 2/IV | 1936 | ołówek na papierze | 31 cm × 20.5 cm | |
Loading… | Rysunek (front) | 1936 | ołówek na papierze | 37 cm × 27.7 cm | |
Loading… | Rysunek (tył) | 1936 | ołówek na papierze | 37 cm × 27.7 cm | |
Loading… | Konstrukcja [suprematyczna] 4/III | 1936 | gouache on paper | 19.8 cm × 15 cm | |
Loading… | Rysunek | 1936 | ołówek na papierze | 33.5 cm × 23 cm | |
Loading… | Kompozycja | 1937 | litografia i ołówek na papierze | 21 cm × 14.8 cm | |
Loading… | Kompozycja (tył) | 1937 | litografia i ołówek na papierze | 21 cm × 14.8 cm | |
Loading… | „Forma” | 1937 | olej i piasek na płótnie | 30,2 cm × 46,7 cm |