Józef Doskowski
Formista
13.05-25.06.22
Po prawie stu latach, prace Józefa Doskowskiego powstałe w latach 20. XX w. zostały zaprezentowane publiczności, a katalog towarzyszący wystawie jest pierwszą publikacją poświęconą temu artyście.
Pojedyncze obrazy artysty znajdują się w zbiorach muzealnych min. Muzeum Narodowego w Warszawie. Jego obraz „Baletnica”, dzisiaj zaginiony został wybrany przez Władysława Strzemińskiego do Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej. Warto dodać, że wyróżnionymi postaciami z kręgu formistów byli tylko czterej malarze: Leon Chwistek, Tytus Czyżewski, Józef Doskowski i Stanisław Ignacy Witkiewicz.
Obraz „Baletnica” sugestywnie łączył symboliczne podteksty zagadnień egzystencjalnych z formistycznymi uproszczeniami zgeometryzowanych kształtów jak również z charakterystycznym dla obrazów futurystycznych rozwijaniem materii malarskiej w przestrzeni. Oddawało dynamizm przemian zachodzących w dokonaniach awangardy w pierwszych dekadach XX wieku.
Doskowski będąc wyznawcą idei futuryzmu, próbował w swoich obrazach i rysunkach utrwalić dynamikę tańca, przemieszczających się form, koni, pojazdów, rowerów, samochodów.
Ważną rolę w jego malarstwie spełniał zawsze tytuł precyzujący przesłanie, będący syntezą przemyśleń autora. Ideę określała akcja umiejscawiana w centralnym miejscu kompozycji, często podkreślona geometrycznym obramowaniem.
Umieszczał wykreowane postaci w chaosie współczesnego świata, rozważał całokształt wrodzonych i nabytych dyspozycji duchowych. Wielokrotnie na odwrocie szkiców zapisywał fragmenty tekstów lub luźne uwagi jak na przykład:
„życie jest jednak tylko życiem”, „słońce zeszło na ziemię”, „nie ma co trzeba móc”.
Poszczególne inskrypcje zwracały uwagę na aspekt metafizyczny, zagubienie poszczególnych osób niekiedy w rajskiej, a czasem piekielnej przestrzeni.
W roku 1924 Doskowski zaczyna malować kompozycje układające się w cykl Alegorie wojny. Ich genealogia wynikła z negatywnego stosunku autora do wszelkich akcji militarnych. Najczęściej wymienianą kompozycją z tego cyklu jest Zwycięstwo. W groźnych figurach trudno dopatrzyć się cech „rycerskości” i „nastroju zwycięstwa”. Przywołane przez Doskowskiego, statyczne, monumentalne postaci wojowników, są wizerunkami maszyn do niszczenia, alegoriami bezmyślności wojny.
Pod koniec lat dwudziestych Doskowski wycofał się z aktywnej działalności w sferze plastyki na rzecz twórczości literackiej (zachowało się kilka tysiące stron rękopisów min. futurystycznych sztuk teatralnych). Wyrażając swoje poglądy na całość sztuki ograniczył się do stwierdzenia:
„pojęcie formizmu dotarło do mojej wyobraźni” – „ jestem formistą”.
W lapidarny sposób określił kierunek swoich twórczych działań, uważał, że artysta poprzez osobiste dokonania kreuje na użytek odbiorców właściwy wyłącznie jemu:
„EKRAN SAMEGO SIEBIE”.
Prace
Status | Tytuł | Rok | Technika | Wymiary | |
---|---|---|---|---|---|
Loading… | Autoportret z Muzą | c. 1924 | akwarela/papier | 36 x 43.5 cm | |
Loading… | Przejażdżka | c. 1924 | akwarela/papier | 16 x 23.5 cm | |
Loading… | Siedząca | c. 1924 | akwarela/papier | 22.5 x 31 cm | |
Loading… | Na scenie | c. 1924 | akwarela/papier | 21.5 x 33.5 cm | |
Loading… | Szkic scenograficzny. We wnętrzu | c. 1926 | akwarela/papier | 45 x 70 cm | |
Loading… | Szkic scenograficzny. Na ganku | c. 1926, | akwarela/papier | 21 x 29 cm | |
Loading… | Fantazja scenograficzna | c. 1926 | ołówek/papier | 23 x 16.5 cm | |
Loading… | Fantazja scenograficzna z kobietą i pomnikami Don Kichota | c. 1924 | ołówek/papier, | 30 x 21 cm | |
Loading… | Studium scenograficzne | c. 1926 | akwarela/papier, kolaż | 20.3 x 25 cm | |
Loading… | Szkic scenograficzny. Dyskusja | c. 1926 | akwarela/papier, | 31.5 x 41.5 cm | |
Loading… | Fantazja scenograficzna. Wizja piekła | c. 1926 | ołówek/papier | 30 x 21 cm | |
Loading… | Fantazja scenograficzna z pomnikiem diabła. Biesiadnia Nr 3? Co to takiego? | c. 1926 | ołówek/papier | 29.5 x 20.5 cm | |
Loading… | Studium do Alegorii Wojny | c. 1924 | akwarela/papier | 24 x 17.5 cm | |
Loading… | Szkic do Alegorii Wojny | c. 1924 | akwarela/papier | 31 x 18.5 cm | |
Loading… | Szkic do Alegorii Wojny | c. 1924 | ołówek/papier | 35 x 25 cm | |
Loading… | Szkic do Alegorii Wojny. Taniec | ok. 1924 | akwarela/papier | 20 x 35.5 cm | |
Loading… | Szkic do Autoportretu | c. 1924 | akwarela/papier, | 31.5 x 45 cm | |
Loading… | Studium do Alegorii Wojny. Wybuchy | c. 1924 | akwarela/papier | 30 x 21 cm |